Friday, April 21, 2006

Indianen


Als er een beschaving en een tijdperk is waar ik graag in geleefd zou hebben, dan is het wel de Indiaanse beschaving van vóór 1492.

Ik weet er veel te weinig van.
Maar, het weinige dát ik weet, spreekt me ontzettend aan.

Vanmorgen -héél vroeg- stond ik op met de volgende uitspraak van Twylah Nitsch, een afstammelinge van de Noord-Amerikaanse Seneca-Indianen:
'Alle dingen om ons heen zeggen iets.'

Ik voel -mentaal én lijfelijk- dat dit klopt.
Voor mij.
Sinds een aantal jaren.

Volgens Nitsch is leven in harmonie volstrekt vanzelfsprekend. Als je gelooft deel uit te maken van het Grote Geheel, kun je je bij alles en iedereen op je gemak voelen. En is ook alles wat je op je weg tegenkomt, relevant. De waarheid ligt letterlijk op straat: 'Kijk naar de sporen op de steen. De dingen hebben ons iets te zeggen. Zo hebben de Indianen heel vroeg ook al geleefd.'

Ik zou me als een vis in het water gevoeld hebben bij de Indianen.
Zovéél is zeker.

Dorothy

0 Comments:

Post a Comment

<< Home