Wednesday, January 24, 2007

Happinez 15 januari

Op 15 januari las ik een prachtige tekst op de achterkant van mijn afscheurkalender. Sindsdien heb ik al vaak aan die tekst gedacht.

Toen ik kind was vertelde mijn grootmoeder me: als je "geeft" via de voordeur, komt het "geluk" terug via de achterdeur. Dus ik leerde dat als je iets goeds doet voor iemand anders, zomaar, zonder iets terug te verwachten, dat het goede dan altijd -op één of manier- terugkwam naar jou, op een ander, onverwacht moment.

Onderstaande tekst heeft zelfde boodschap, maar het mooie ervan, vind ik, is dat het terugkomend geluk niet alleen voor jezelf bestemd hoeft te zijn.

"In veel boeddhistische tradities wordt een oefening afgesloten met het zichzelf beschikbaar stellen. Na een ritueel of meditatie draag je alle gevolgen van de oefening op aan alle levende wezens. Op deze manier pikt alles en iedereen een graantje mee van jouw inspanningen.

Je kunt nooit weten welke gevolgen een positieve daad kan hebben. Doordat jij iets vriendelijks zegt tegen iemand, besluit diegene misschien wel om nog even een koffie te gaan drinken. Bij de bageltent waar diegene dan van een café latte gaat zitten genieten, komt hij of zij een uit het oog verloren vriend tegen en ze besluiten samen om naar een film te gaan. In de foyer loopt die vroegere, nu actuele vriend de liefde van zijn leven tegen het lijf.

Zo kan dat gaan."

Julie

0 Comments:

Post a Comment

<< Home