Friday, October 03, 2008

Nederigheid

Een wijze vrouw zei me deze week heel voorzichtig: "misschien krijg je lessen in nederigheid en is dat net wat je moet leren om je volgende stappen te kunnen zetten, om die bruggen te kunnen bouwen".

Nederigheid,
een prachtig woord
als uitleg vond ik (op internet):
  1. nederig
    deemoedig, bescheiden, gering, onderdanig, ootmoedig, zedig

  2. nederig
    1. je niet op de voorgrond plaatsen
      synoniem: bescheiden
      tegenstelling: patserig
    2. niet groot, niet veel
      vb: zij hebben een nederige woning
Maar ik denk dat dit woord nog vele andere betekenissen in zich heeft, zeker in deze context.

Eerste reactie bij mij was een schok: "ben ik dan patserig?"
Ik hoop het niet. Maar waarschijnlijk soms wel.

Ons gesprek was lang en stilaan begon ik te begrijpen wat ze me zei.
Ik zoek nog steeds naar bevestiging rond mij, in mijn werk, bij mensen waarmee ik werk, ... Ik wil "zien" dat wat ik doe, goed is, werkt, effect heeft.
Als dat niet zo is, ga ik onmiddellijk twijfelen, het in vraag stellen (het = mijn aanpak, mijn overtuigingen, hun reactie, hun aanpak, ...), reageren en oordelen over mezelf/anderen.

Maar wie ben ik om....

Mezelf in vraag stellen:
Wil dat zeggen dat ik er misschien in essentie niet helemaal in geloof?
Anderen in vraag stellen:
Wil dat zeggen dat ik "opdring" waar ik op dat moment in geloof?
Want dat wil ik niet.

Want het reageren doorbreekt de flow van wat er in gang is gezet en alleen al daarom verandert het proces.

De vrouw vroeg me:
"Waarom zoek je bevestiging in resultaat?"
is dat egostreling? is dat onzekerheid?
het betekent alleszins dat ik bepaalde verwachtingen heb bij wat er gaat gebeuren.

"Geloof je dat er soms alleen maar een zaadje gepland is en dat dat pas jaren later kan ontluiken?"
thema's: geduld, vertrouwen, verwachtingen (niet de eerste keer dat deze thema's voor me liggen)

Ergens brengt me dit in de war, want ik sta nu op een fragiel, -voor mij nog- onzichtbaar kruispunt tussen "een mening hebben, echt iets vinden van wat er rond je gebeurt en deze delen in je werk" & "nederigheid in wie je bent, wat je gelooft en wat je doet".
Ik krijg deze 2 nog niet gekoppeld in gedrag & attitude.

Wat betekent dat voor mijn vak?
Werken als adviseur zonder verwachtingen naar resultaat, zonder oordeel?
Hoe "meet" je dan jezelf, je bijdrage, ...? Hoe stuur je bij? (jezelf, het proces, ...)

Wat betekent dat voor leiderschap?
Want nederigheid wordt vaak vermeld als "waarde" voor het leiderschap van de toekomst.

Interessant en belangrijk!


Julie

0 Comments:

Post a Comment

<< Home